lördag 31 december 2011

Pickled Peppers!




Peter Parker picked a pickle pepper... nåt sånt går en ramsa jag brukade köra när jag var yngre.
Jag har dock sällan ätit dem. Dock har jag en partner och svärfar som är smått sinnessjuka när det gäller chili och gärna självplågar sig med att äta scots bonnets osv. Galningar.
När vi var i Canada åt min kära Niklas pickled peppers till i princip allt, så när jag hittade fina mixade varianter i affären så tänkte jag att då får jag ju fixa lite åt honom. (Så länge jag slipper äta dem).

Jag har använt detta receptet innan för att lägga in jalapenos och vanlig röd peppar (vilket går att äta) m4n mesa inte ur nu, testa en gång i alla fall!

Du behöver:
en stor burk för inläggning (typ halvliters)
massa blandade typer av chilis (så hela burken blir knöfull)
vatten
sherryvinäger ( eller vitvins)
socker
salt
3 stora vitlöksklyftor
1 tsk kumminfrön
3 kvistar oreganor och/eller tilmjan
2 lagerblad
2 tsk koriander
2 msk hela svartpepparfrön


Gör såhär:
knö i alla chilisarna i burken. Häll på vatten så den blir full och chilisarna är helt täckta. Häll av vattnet i en måttbägare/skål. Häll av hälften av vattnet och fyll upp med vinäger istället. För var 2 deciliter vätska - ha i 1 msk salt och 1 msk socker.
Häll i alltihopa i en kastrull och blanda i kryddorna + hela (skalade) vitlöksklyftor.
Låt det koka upp och dra sedan ner värmen så det sjuder, och låt det gör det i ca 10 min.
Låt lagen svalna av lite och häll sedan ner det i burken med chili.
På med locket och in i kylen sen är det klart!

De bör dock stå i kylen i MINST två veckor och gärna en månad innan man använder dem.
De går bra att skiva dem och ha på macka (som galningarna har) eller att ha i matlagning eller på pizza.

När de är slut och du bara har spadet kvar så koka upp det lite snabbt med en skvätt ny vinäger och ha det till att lägga in gurkor i! Det blir skitgoda chiligurkins!

Happy picklin'!
(såhär ser burken ut utan effekter och i tråkigt grådassigt decemberljus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar