torsdag 8 juli 2010

Nudlar med Indisk morot- och cashewnötsröra



Jag har fått önskemål om att lägga upp fler recept med nudlar så då fick jag ju vackert lov att lyda! (= Sen så hade jag ett paket nudlar liggande hemma också. Detta recept är ganska nice att äta nu när det är så äckligt varmt ute. Jag fick lära mig av en gammal arbetskamrat från Sri Lanka att det bästa när det är hett ute är att äta kryddig, varm mat och att dricka té!
Detta recept kan räcka till 2-4 personer beroende på hur mkt ni äter, för oss räckte det till 2 stora portioner.

Du behöver:
Ett paket risnudlar
2 morötter
2-3 lökar med blast (2 om de är relativt stora, 3 om de är mindre)
1dl röda linser
4 dl grönsaksbuljong (vatten + ½ buljongtärning)
1 vitlöksklyfta
1 tsk kardemumma
1 tsk spiskummin
1 tsk salt
1 krm chilipeppar (alt chilipulver + vanlig peppar)
3-4 mask cashewnötter
olja



Gör såhär:
Riv morötterna grovt, hacka lökarna grovt och strimla blasten, finhacka vitlöken och skölj linserna i kallt vatten.
Börja med att fräsa morötter, lök och vitlök i olja i en djup stekpanna eller en såspanna/wokpanna i några  minuter. Vänd ner de sköljda linserna hastigt. Häll över buljongen och låt det börja puttra. Krydda och smaka av, tillsätt mer salt om det behövs (beror på vad man har för buljong tycker jag).
Puttra  utan lock i ca 10 min,
Medans det puttrar så koka upp lättsaltat vatten till nudlarna. När det kokar så ta av kastrullen från värmen, häll i nudlarna och täck med lock. Låt stå i ca 3 min. Det är bra om man kan "tajma" det så att nudlarna och såsen är klara ungefär samtidigt.
Häll av vattnet från nudlarna och vänd ner det i såsen i pannan. Strö över cashewnötterna.
Servera direkt, gärna med en klick soyghurt och något bröd till (naan bröd eller liknande).



Jag älskar sådan här mat som "lagar sigsjälv" så att jag kan städa undan i köket och duka osv medans det puttrar på. Superenkelt och snabbt att fixa en stressig kväll!

Nom well, nom vegan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar