torsdag 3 juni 2010

Spenat och grönkålspaj!




Jag är ingen direkt paj-människa, men det går för sig när jag är på humör. Och när jag nu fick en galen craving för grönkål så fick det bli denna klassiska paj! Vi använde färsk spenat, men det fick bli frusen grönkål för vi hittade inte färsk någonstans alls.

Du behöver:
till skalet:
2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
100g margarin
3-4 msk vatten
1 tsk salt
lite paprikpulver (om du vill)

Till fyllningen:
200 g spenat
200g grönkål
5 dl soja/havremjölk
5 msk maizena majsstärkelse
1-2 vitlöksklyftor
½ lök
5cm purjolök
vitpeppar, salt, timjan
ev. en matsked tartex (eller ½ msk bjäst om man vill ha den "ostigare")

Gör såhär:
Börja med skalet.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och smula i margarinet med fingrarna, Tillsätt vatten matsked för matsked och knåda ihop till en fast dem. Tillsätt ev lite mer vatten om det behövs.
Låt degen vila i kyl i 30-40 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Ta ut degen och ta bort ungefär en 2-golfbollar-stor bit till galler och lägg det åt sidan. Tryck ut resten i en smord pajform, nagga med gaffel och förgrädda i ca 10 min.

Under tiden så kan du göra fyllningen.
Finhacka vitlök och lök och fräs upp dem i en liten gnutta olja i en kastrull eller en djup såspanna. Tillsätt grönkål och spenat och låt det fräsa sig mjukt.
Häll över 4 dl av mjölken och blanda i tartex och kryddor (efter smak).
Låt det puttra upp lite.
lös upp maizenan i den sista decilitern mjölk och häll i detta under omrörning. Låt det koka sig tjockt någon minut.

Häll i fyllningen i det förgräddade pajskalet.
Skiva purjon tunnt och strö den över hela pajen.
Rulla ut långa, tunna rullar av degen du lade åt sidan och lägg dem över pajen så att du formar ett galler. Här kan du vara hur kretiv du vill. Vissa vill ha täta galler, jag föredrar glesare.
tryck fast gallret i kanterna på pajskalet. Detta är lite pilligt men det blir så himla snyggt!

In i ugnen i 25- 30 min (fortfarande på 200 grader) sen är den klar. Låt den gärna svalna lite innan servering. Äts gärna med sallad och lite vitlöksmajjo!

Nästa gång ska jag ut och plocka nässlor och ha i också!

1 kommentar:

  1. Ser jättegott ut. Blir nog till att göra en och ha på julbordet i år.

    SvaraRadera