tisdag 20 april 2010

Bulgogi med currystekt ananas



Jag handlar en del med ICA-kort och då får man hem deras tidning "Buffé". Där har de en grej de kallar "testlagat" där 3 personer får recept att provlaga och sätta betyg på. De har dock aldrig haft ett veganskt recept i den tidningen och det lär aldrig ske. Dock fick jag inspiration av ett recept och bestämde mig för att göra en vegansk adaption av den. Resultatet blev otroligt bra, och jäkligt gott!
Btw: rätten har ursprung i det koreanska köket och vad jag förstår så betyder bulgogi typ "eldkött". Detta receptet räcker till 4 personer (eller för oss till 2 pers och en stor lunchlåda, haha)

Du behöver:

250 g torkade sojstrimlor (jag använde Veggos)
250 g frysta haricots verts
en stor burk ananasringar (500g)
1 tsk curry (hälst röd)
Tillräckligt med ris för 4 personer.

Marinad:
3 vitlöksklyftor
1½ dl japansk soja
½ dl coloritsoja
1-2 msk sesamfrön
1 tsk sambal oelek
salt och peppar
ca 5 dl vatten

Gör såhär:

OBS: "köttet" förbereds minst 1-2 timmar före själva matlagningen!

Blanda ihop all marinaden i en skål eller påse. Vitlöken ska vara finhackad. Om man vill kan man gärna ha i lite extra chili.
Rör ner strimlorna i marinaden. Bryt bönorna i mindre bitar (ungefär samma längd som strimlorna) och blanda i dem med. Låt stå svalt och marinera minst 1-2 timmar, gärna längre. Kolla till och rör om lite då och då, om det behövs så häll på lite mer vatten och en extra skvätt soja.

Lägg ananasen att ligga och rinna av ordentligt på en ren handduk (papper har en tendens att fastna).
Koka upp riset och ställ åt sidan.
Värm upp lite olja i en wokpanna och ha i hälften av curryn och så mkt av ananasen som får plats. Stek ca en minut på varje sida och skaka om ofta. Gör samma med andra hälften sen. Min wokpanna är stor så jag behövde bara två omgångar, dela upp curryn och kör fler gånger om du behöver. Om du kör pulvercurry så pudra den över ananasen innan du lägger den i pannan (jag använde currypasta).
Lägg ananasen åt sidan.
Hetta upp lute ny olja i pannan.
Låt det mesta av marinaden rinna av från köttet och bönorna, men spara ca 2 dl. Häll ner kött och bönor i pannan och fräs runt ca 2 min. Häll sedan på marinaden du sparade och låt det puttra en stund. Smaka av med salt, peppar och ev lite mer sesamfrön.
Servera genast med riset, ananasen och lite mango chutney.

Kalasgott och så otroligt mkt nyttigare (och billigare!) än ICAs variant med strimlad lövbiff!

Om nom!

1 kommentar:

  1. Bulgogi - mums! Blev bjuden på det av en vän med rötter i Korea, fantastiskt kök det där! http://ilovefruktsallad.wordpress.com/2010/05/13/matlust/

    SvaraRadera