måndag 29 mars 2010

Kålpudding


Jag hade en del vitkål över sedan jag gjort pizzasallad häromkvällen och tänkte att den kunde lika gärna komma till användning! Då slog det mig att jag inte ätit kålpudding på år och dar! Så det blev att leta fram den gamla recepthögen jag fått av mormor och göra lite veganjusteringar. Det blev en dunderhit hos både mig och mannen!

Du behöver:

en kvarts vitkålshuvud
en påse fryst, färdig vegfärs (t.ex veggo, ICA gott liv eller hälsans kök)
en lök
en buljongtärning
5 dl vatten
1-2 tsk soja
1 msk ljus sirap
salt och peppar
en ugnsfast form

Gör såhär:


Sätt ugnen på 175 grader

Skölj vitkålen och strimla eller grovriv den. Bryn den på medelhög värme i olja i en panna, strila över sirap på slutet och rör om ordentligt. Häll över kålen i ugnsformen och låt den svalna.

Hacka löken och fräs den och färsen i pannan. Det ska inte bli uppstekt, bara tinat och uppvärmt. Salta och peppra samt blanda i soja och rör om dentligt.

Blanda ihop färsen med kålen i formen. Lös upp buljongtärningen i vattnet och häll det jämnt över kålpuddningen. Salta och peppra lite på toppen.

Sätt in mitt i ugnen i ca 30-40 minuter (lite längre om du tycker om när kålen är jättesladdrig).

Serveras ihop med potatis och råröda lingon och någon ångad grönsak t.ex haricot verts eller broccoli. Man kan även ha vegansk brunsås till om man vill.

Jättegod och jätte-enkel vardagsmat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar