onsdag 24 mars 2010

Pehpsii's Cold-Killer soup!


Efter ett härligt DRA-läger i snöiga Kungsör är de flesta hemkomna med förkylningar, och då tänkte jag att jag kunde passa på att lägga ut mitt recept på min soppa jag kör när jag är förkyld. Kanon mot täppta näsor och hesa halsar! Detta är för en person.

Du behöver:
2 vitlöksklyftor
1 tumme ingefära
1 rågad tesked stark, grön thaicurry
1 grönsaksbuljong-tärning
1½ tsk limesaft
5 dl vatten
1 dl kokosmölk
en tum purjolök
lite röd paprika
brutna nudlar
spiskummin, salt och peppar

Gör såhär:
Riv ingefära och hacka vitlöken och fräs det ihop med curryn och buljongtärningen i en kastrull med lite olja.
Hacka upp paprikan och purjon fint och fräs med den lite på slutet.
Häll på limesaft och kokosmjölk och bryt i nudlarna. Höll över vattnet och låt koka upp under lock. Såfort det börar bubbla så stäng av plattan och ta av locket och rör om lite. Smaka av med kummin, salt och peppar och ev lite passerad tomat. (om du är förkyld så snåla inte på saltet!)
Perfekt med lite bröd att doppa i!

Detta sätter även igång törsten, så man får i sig det vatten man behöver när man inte är kry.

Hoppas att detta kan hjälpa er stackare som ligger och snörvlar! *kram*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar