lördag 13 mars 2010

Tapenade á la Italia!


Idag firas min kära vän Dea, och vi ska ha tjejkväll med tapas. Jag står för hoummus, crostinis och tapenade. Jag passade på att göra en rejäl batch så att vi har härhemma också (för det går åt som bara den när vi äter toast till téet).


Pehpsii's tapenade á la Italien

Du behöver:
2 dl svarta oliver (urkärnade)
1 dl gröna oliver med pimentofyllning
3-4 s(oltorkade tomater (i olja)
5-6 inlagda vitlökar med örtsmak
ett par blad färsk basilika
ett litet knippe färsk timjan
lite olivolja

Gör såhär:

Jag brukar skära upp tomaterna och örterna i mindre bitar, sen häller jag ner allt i min mixer och kör till det är helt genomhackat och blir som en "gegga" som håller ihop. Jag börjar alltid med väldigt lite olivolja och häller på efterhand tills jag får den konsistens jag vill ha.

Perfekt att ha på toast, på crostinis som tapas, på grillat seitan/sojakött eller till sallad.

Nom well!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar