söndag 21 augusti 2011

Dagens grek: Spanakopita

Nytt jobb, nytt boende, ny pepp!

Nu har jag kommit igång med lite kulinariska utsvävningar igen och har återigen grejer värda att posta i en matblogg (för ärligt talat så är inte spagetti och tomatsås något direkt att skriva om).

Först ut kommer min veganisering av en grekisk rätt som jag älskar, nämligen spanakopita, som är en slags spenatpaj som vanligtvis har feta och ägg i sig, men inte min!





Den blev faktiskt jättebra (efter 3 försök) och med soltorkad tomat och lite sallad till så blev det en mysig kvällsmat.

Du behöver:
ett paket filodeg
600 g fryst spenat  (hela blad eller hackade kan kvitta, men jag kör hela)
ett paket Kung Markattas rökta tofu
1 dl råa cashewnötter
3 vitlöksklyftor
2 tsk bjäst (kan uteslutas)
1 msk olivolja + 2-3 msk till pensling

en djup ungsform ca 15x25 och en pensel behövs för att det ska bli bra

Gör så här:


Sätt ugnen på 180 grader.
Hacka vitlöken fint och fräs med olivoljan och spenaten i en traktörpanna eller liknande på medelvärme, med locket på. Låt et puttra där under i ca 5 min.
hacka cashewnötterna grovt och häll i en liten bunke. Smula ner tofun och ha i bjästen.
Tillsätt nötter, jäst och tofu till pannan och rör ihop. Låt detta puttra till under lock i 2-3 minuter till.

Ställ av pannan från värmen och salta och peppra lite (ta det lugnt med saltet, tofun är salt i sig).

Smörj formen med olivolja.
Börja med att lägga ett "papper" filodeg i formen så att alla sidor är täckta. De arken jag köpte var stora så jag lät den hänga över kanten för att senare vika över som lock.
Pensla hela insidan av filoarket med olja. Lägg till ett nytt ark och passa in i formen. Pensla sedan även detta med olja och repetera tills du har 5-6 lager.
Pensla siasta vändan med olja och sprid sedan ut fyllningen i formen, platta till lite med en sked så det blir packat (inte nödvändigtvis hårdpackat).

Om du som jag har använt stora filodegsark så att du har bitar som hänger över (som på bilden ovan) så börja att vika dem över som lock en och en, och pensla med olja i mellan. Avsluta med ett utskuret ark som täcker hela locket jämnt och avsluta med att pensla med olja.

Använder du små ark så lägg dem på ovanpå, och var noga att trycka till dem i kanterna så de fäster med de undre lagren som sticker upp längs kanterna. Lägg på 6 lager och olja mellan varje! Avsluta med olja på toppen.

Sätt in i ugnen ca 20 minuter, tills ovansidan är ljust gyllenbrun och filodegen är krispig.

Serveras rumstempererad, gärna med t.ex soltorkade tomater, en sallad och lite fina färska oliver!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar