måndag 25 januari 2010

Smörgåstårta


I en standup bit av Dylan Moran så menar han på att om man verkligen älskar någon ska man inte hålla på och säga det, man ska ge någon tårta! Och iom att min man inte äter sötsaker så fick det bli smörgårstårta (vilket vi båda är galna i!). Och varför inte tårta på en måndag för att lyfta humöret liksom?
Detta är den varianten jag gjorde som påminner om såna skagenbakelser som blandkostare äter. Den skulle säkert räcka till 4 normala personer, men för oss överlevde den i ungefär 10 minuter. ^__^

Du behöver:

Vitt rostbröd alternativt landgångbröd
din favorittartex
3 msk vegomajjonäs
1 burk sour supreme
1 paket frusen dill eller en dl färskhackad
½ paket frusen gräslök eller ½ dl färskhackad
2 burkar tångrom (kom ihåg att den röda kan ha animaliskt färgämne)
sallad (jag använde maché men bladsallad är absolut bäst)
en citron
lite gurka
röd paprika
en rödlök
mjölkfritt margarin
tofu"räkor"
salt och peppar
riven pepparrot + 1 msk vegmajjo till dekor


Gör såhär:

Börja med att skära av kanterna på brödet som ska vara i mitten. Dvs de kanter som ska ligga emot varandra måste vara avskurna och raka så de sitter ihop bra utan hål. Jag valde att göra min tårta 3 bröd bred dvs skar jag av högerskalken på vänstra brödet, höger och vänster på mitten och vänster på högra brödet. Är ni med? Så gjorde jag så med tillräckligt med bröd för att göra 4 våningar. Har du landgångsbröd så behöver du inte bry dig om detta.


Blanda sedan ihop romsåsen (vegmajjo + sour supreme + dill & gräslök + en burk rom) och smaka av med salt och peppar. Om man vill kan man ha lite lökpulver i, men det är en smaksak.




Jag börjar med att kladda lite margarin som "lim" mellan de kanter som ska sitta ihop och tryckte ihop dem till en lång brödbit. Sedan brer jag på ett ganska tjockt lager med tartex.


Sen limmar jag kanterna på nästa lager och läger ihop dem ovanpå. PÅ detta lagret så brer jag på romsåsen. (inte för tjockt men ändå så de är rejält)
Limma ihop nästa våning och lägg på den och tryck till lite och skrapa av den sås som rinner ut över kanterna. På denna våningen brer jag på margarin och lägger på lite tunnt skuren paprika och lite tofuräkor och duttar på lite romsås.


Sen är detdags för sista lagret: Nu är det bara att kladda på all romsås som är kvar både på toppen men även ett tunt lager runt alla sidorna (det funkar som "lim" för salladen sedan). Nu är det dags att dekorera!

Jag börjar med att skiva rödlöken tunnt och lägga på små ringar runt kanterna.


Sedan klär jag kanterna med sallad (tryck till dem ordentligt så de sitter kvar) och lägger några bitar paparika snyggt runtom. Anledningen att jag lägger ringar av lök och paprika är för att det förhindrar räkor och annat att trilla av sedan när man dekorerar.

Sedan skivar jag citronen tunnt och gurkan halvtunnt i 4 skivor av varje. Skär sedan att snitt lite längre än in till mitten på både gurka och citron.
Lägg ihop en citron och en gurka och vrid ut dem så de ser ut som på bilden.



Rör ihop majonäs och lite pepparrot (om man vill kan man använda sojavispgrädde istället för majjonäs) och klicka ut detta imellan varje citron/gurk bit.
Lägg på en klick rom på varje tuss pepparrotsvisp och lägg på en liten dillkvist.
(jag använde röd rom för min icke veganska pojkväns skull, men det går precis lika bra med bara den svarta).


Till slut så strör jag över lite tofu"räkor" och Tadaa!!
Allra bäst smakar tårtan om den får stå i kyl i en timme eller två före servering.



Denna sortens tårta är pefekt till t.ex nyår eller kalas (eller när man vill imponera på blandkostare).

Tiden den tar att göra är väl värt hur jäkla underbart den smakar!

(Sedan är det viktigt att belöna köksassistenterna med alla kanter som blir över q;)



Happy noms!

1 kommentar: