fredag 5 februari 2010

Hemmagjord havremjök/grädde


På begäran kommer här nu upp recept på hur fattiga studenter kan göra sin aldeles egna havremjölk och havregrädde. Mitt recept har baserats på 2-3 andra recept jag kommit över i diverse kokböcker och på nätet (bla på Oscars blogg där det även finns recpet på rismjölk osv). Jag har sedan pillat och ändrat tills jag fått det så som jag vill ha det. Allas smak är olika så var inte rädd för att prova dig fram du med!

Jag börjar med mjölken:

Du behöver:

1½ dl havregryn
1 ½ liter vatten
vaniljsocker och salt efter smak
en saftsil (finns på ICA bl.a)
Stavmixer/blender

Gör såhär:


Koka upp vattnet i en kastrull. När det bubblar så ta av det från plattan och blanda i havregrynen. Rörör runt i ett par minuter tills vattnet är rejält vitt och grumligt. Låt stå och lufta utan lock i ca 20 minuter.
Kör rut med en stavmixer en stund eller kör snabbt i en blender.
Ställ silen över en bunke (gärna en med pip, det gör det hela mkt lättare) och häll i allt från kastrullen och låt det tå och rnna igenom. rör om lite i silen men inte för mkt, när det som rinner igenom böjar se tjockt ut så låt inte så mkt mer rinna igenom, det blir lite för gräddigt då.
Smaka av med lite salt och ca 1-2 tsk vaniljsocker och häll sedan i en flaska eller liknande och ställ i kylen.
Min mjölk har hållt sig upp till 2 veckor i en försluten glasflaska.

Det som blir över i silen brukar jag dryga ut med lite havregryn och vatten och köra en sväng i micron och äta som gröt.


Grädde:
Du behöver:

3dl havregryn (gärna fiberhavregryn)
13 dl vatten
salt och ev vaniljsocker
mixerstav/blender
saftsil



Gör såhär:


Gör på precis samm sätt som med mjölken men låt det stå och dra något längre (ca 30 min). Mixa och blenda längre och mer noga tills det knappt är några små bitar kvar alls.
När du silar så häll bort det första och rinnigaste som kommer igenom (eller spara och dryga ut med vatten och ha som mjölk) och rör om i silen ordentligt och tryck igenom det "tjocka" och "slemmiga" som rinner igenom. Det är lite mer jobb och man får stå och röra runt och klämma rätt mkt. Jag tycker att det underlättar om man försöker sortera bort gröten och slänga den, så det inte blir lika mkt stopp i silen.
Grädden kräver inte lika mkt sötning, men det är upp till var och en. Jag brukar bara ha lite salt i. Denna grädden går utmärkt att använda i matlagning och håller 1-2 veckor i försluten flaska i kylskåp.


Hoppas att jag lyckats förklara okej. Ska försöka komma ihåg att fixa upp bilder på processen nästa gång jag gör en ny batch.

2 kommentarer:

  1. Jättebra idé, billigare och lätt att göra om man inte vill gå till affären och släpa hem vatten. Ska pröva och även raw bollarna. Keep it coming!

    SvaraRadera
  2. Så gott! Jag använde grädden till en pastasås som blev sjukt tjock! Jag lät havregrynen stå i vatten 2-3 dagar för att jag inte orkade göra grädden, hällde ut det mesta av vattnet och slängde den direkt i mixern med vanilj och salt innan jag sedan filtrerade den. Mums!

    SvaraRadera